Big data is eigenlijk een verzameling van heel veel gegevens. Samen vormt dit informatie die heel belangrijk kan zijn voor je bedrijf wanneer je een website online hebt. Er zijn verschillende big data technologieën waarmee je data kunt vergaren. In deze blog behandelen we de gratis service van Google, namelijk Google Analytics. Hiermee kun je big data verzamelen.
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is een gratis service van de zoekmachine Google. Door een speciale link van Google Analytics te installeren aan de achterkant van je website, verbind je dus je website en Google Analytics aan elkaar. Deze verzamelt dan alle big data voor je van je website.
Big data en Google Analytics
Yes! Je hebt op je website Google Analytics geïnstalleerd! Nu kun je ten alle tijden zien hoe je website wordt gebruikt door de mensen op het internet. Wanneer mensen op je site zitten en waarop zij klikken wordt allemaal bijgehouden door deze big dataverzamelaar. Er zijn heel veel verschillende categorieën met big data. Het is slim om een meting te maken in het begin en na een tijdje wanneer je de big data hebt toegepast in je bedrijf. Zo kun je zien op welke manier big data nut heeft.
Wat kan ik met deze big data?
Google Analytics verzamelt een hele hoop informatie voor je. Gelukkig staat alles al gecategoriseerd. Je kunt bijvoorbeeld zien wanneer je websitebezoekers het vaakst actief zijn. Deze big data is per dag, maar ook nog per uur uitgerekend. Daarnaast kun je ook nog zien op welke webpagina het vaakst wordt geklikt. Als je een webshop hebt, kun je dus zien welk product het populairste is op dit moment. Als je deze twee gegevens met elkaar combineert, dan kun je bijvoorbeeld op de tijd waarop de meeste gebruikers actief zijn een update geven over het populairste product. Zo sla je twee vliegen in één klap.