Technologie en MVO
Technologie heeft de Nederlandse onderwijssector getransformeerd, daar waar het middelbaar voortgezet onderwijs behoefte heeft aan klassen van technologische inhoud. Interactieve schermen, een computer of tablet-laptop voor iedere leerling, een overvloed aan educatief materiaal in de cloud en online. Leerlingen brengen uit gewoonte hun eigen online verbonden toestellen mee naar school. Dit zijn slechts enkele behoeften die vandaag de dag van middelbare school netwerken worden verwacht. Het is een van de vele toonbeelden van hoe technologie het onderwijs verbetert. Van een flinke toename van Massieve open online cursussen(MOOC’s) tot het vermaarde gebruik van mobiele apparaten die een verscheidenheid aan leermodellen ondersteunen, technologie zorgt voor nieuwe uitdagingen en mogelijkheden in het middelbaar voortgezet onderwijs.
Overal een plek om te leren
Een van de hardst groeiende en irreversibel trends op alle onderwijsniveaus zijn: stijgend gebruik van laptops, tablets en diverse andere mobiele apparaten. In het middelbaar voortgezet onderwijs bezitten veel leerlingen nu tablets en laptops. Door de vele voordelen en interesse naar de draagbaarheid ervan, vragen steeds meer mensen ook naar leerstof die ook op hun smartphones kan worden afgeleverd. Werden er een paar jaar geleden, mobiele apparaten bijna uitsluitend gebruikt als een aanvullende vervanging voor conventionele hulpmiddelen zoals boeken, papier en pennen, tegenwoordig staan deze technologieën op het punt te transformeren hoe leren en instructies daadwerkelijk plaats gaan vinden. Docenten gebruiken technologie om het verouderde model van gestandaardiseerd leren op afstand te verruilen naar meer gepersonaliseerde en zelfontwikkelde ervaringen voor hun leerlingen te ontwerpen. Er is meer synchronisatie tussen diverse apparaten voorzien van goede software die samenwerking tussen meerdere gebruikers bevordert en meer ondersteuning biedt bij virtuele gesprekken, zowel binnen als buiten een klaslokaal. Steeds meer leerlingen en leraren maken hun eigen digitale materie, inclusief animaties en video’s.

Een trend die niet meer te stoppen is
Klaslokalen worden meer en meer plekken waar kennis wordt gecreëerd, zoniet gebruikt door leerlingen. Leerlingen beginnen steeds meer controle te krijgen over wat ze tot hun beschikking krijgen en om hen te helpen leren, moet je leerruimtes hebben die meer creatieve of individuele activiteiten ondersteunen. Het aanbieden van een perfecte leerplek, houding en presentie ‒ dat wil zeggen, virtuele en face-to-face interacties ‒ is net zo belangrijk in klaslokalen-leerruimtes als in het bedrijfsleven. Terwijl een golf van technologie over het onderwijs spoelt, zullen sommige dingen nooit veranderen en altijd hetzelfde blijven. Leerlingen en leraren hebben het analoge materiaal niet verbannen ‒ dit zal ook naar verwachting ook niet snel gebeuren. Zo zullen we whiteboards, papier en schriften blijven gebruiken om onze kennis vast te leggen en te visualiseren. Nog steeds worden er ruimtes ontworpen voor parallel gebruik, om analoge en digitale hulpmiddelen te ondersteunen.